Pages

Tuesday, August 26, 2008

Kinabalu Adventure

latest trip to gunung kinabalu.. (^x^)
thanks all!

one of aryuel edited picture.. nice huh?! agak2 dia marah x aku publish gambar ni.. hehe.. harapnya x la.. sebab aku dah officially being a fan of his pictures! huhu...

any way.. trip ke gunung kali ni agak kebetulan aku ikut.. xde plan awal2.. maksudnya di sini ganti orng yang xdapat pegi.. kesian sapa kawan yang xdapat ikut tu.. dengar katanya xdapat cuti.. dua2 dah bayar.. yang gantinya sorang je.. harapnya diorang dapat la g len kali..

aku decide nak pegi setelah dua trip aku ke bukit padang, skali aku g joging.. skali lagi aku naik bukit.. (yang hasilnya 3 hari aku sakit kaki.. jalan senget2 kat dapur- hari diornag sampai pun aku masih rasa muscle fatigue kat betis aku) ngeh ngeh ngeh... giler pa aku ni, aku pikir.. what the hell.. ikut je..! jadi aku pun ikut la jgak geng jalan2 kk trip kali ni..:)

malam mendaki tinggal kat luar kinabalu park (which is my first time).. best gak la.. ada breakfast homemade.. dan sempat lagi aku g amik sweater dari fadh yang memang ada kat kundasang bawak family dia jalan2.. sweater besar aku fazrul pinjam.. dan lapis2 macam penguin.. hehe.. malam tu nak dijadikan sejarah.. aku cipta satu memori yang xpatut aku rasa muncul kalau aku bleh kawal emosi aku.. tapi apa bleh buat la hanya nicq dan jq jadi saksi.. isk2

esoknya kami bertolak jam 8.45pg.. agak lambat jagk.. mungkin sebab ramai kut haritu nak mendaki.. ye ye je smua rang beli tongkat.. pastu smua tinggal dalm cinda.. hampeh tull! waktu naik aku rasa cam dalam 10 menet je ku sama2 ngan diorang.. (geng aku yang 3 org lg tu).. pastu kat laban rata baru jumpa balik.. huhu

sampai laban rata dalam jam 2 lebih.. aku amik masa dalm 6 jam
jgak..sama macam lepas2..xde peningkatan langsung! tapi aku rasa kira ok la memandangkan training aku agak hampeh.. sampai je dah kena tangkap gambar ngan fazrul.. huhu.. pastu nampak muka ateng ngan sab..hehe.. thanks to sab, aku pakai baju ujan dia stat lepas dari layang2 hut.. sejuk giler kat situ.. munkin dah kawasan dia dah open dan berbatu2.. kat sini baru diorang kira kaki gunung.. ha, pas rehat2 jap, amik beg terus kitaorg proceed g Panar Laban Hut.. tambah lagi 200m tuk tempat tinggal kitorng..

Kat sini ada dua bilik.. satu bilik ada 3 double decker.. ala2 kontena nya stail je tempat ni.. ada dapur smua tapi dapur kami kunci, isk2.. kitaorng bertiga je (sampai tengah malam baru ada tambah kawan).. sampai2 je.. letak beg semua bantai tidoq! penat la tu.. aku pun penat tapi xleh nak lelap langsung.. jeles nak mampus tengok derang ni bekrooh kroh, tido.. huhu..

last2 aku capai towel, sabun, berus gigi, segala dalaman dan luaran, slipar pastu terus ke toilet /bilik air dia.. kluar je bilik mak ai.. sejuk nak mampus.. bukan jenis naik bulu roma nya sejuk ni.. tapi bulu roma pun takt nak naik, takut beku.. isk2.. bilik air kurang 10m je pun.. tapi aku rasa cam seksa btul.. air dia ala2 mandi air batu..! nak buang air punya la seksa..huhu (oo lupa, tempat kami duk xde heater)..

dah siap2 suma baru la aku dapat tido ngan lena.. dalm 2j gak la kut.. diner start 5.30pm sampai 7.30pm.. lepas aku jaga mungkin sab kut, diikuti ateng dan fazrul.. (well, kitaorng duk sbilik la ni ;p) pastu kitaorng turun ke laban rata ( kat sini ada restoren dan asrama smua yang ada heater).. dah masuk ke restoren baru le rasa best.. sb ada rasa suam2 sket.. apa lagi melantak la kitorng sementara nak tunggu briefing jam 7.30pm oleh guide..dah balik panar laban..
sembang2.. packing2 barang tuk daki puncak.. fazrul duk sibuk caj bateri nicq nya.. harap bertahan la beterinya tu.. aku nya beteri hanpon cam magic je.. biasa2 full bar.. skali abah call.. terus merah.. pastu xsampai 2 menet.. full balik.. gelak sorang aku tgk.. haha mengong!..

esknya betolak jam 2am.. tunggu je kawan2 lain kat panar laban tu sebab kitaorng memang dah kat atas kan.. hmm.. xsampai 15 minit aku join diorang naik aku dan semput2 da.. sakit tul dada aku.. dah rasa dah ketidakcukupan stamina aku.. pagi ni ada dalam 4km lagi nak sampai (rasanyala).. blum sampai checkpoint sayat2 aku dah muntah skali.. (mountain sickness diorang panggil)..kluar smua isik perut aku.. 10 minit lepas tu aku rasa hipo sgt.. brenti jap sana sini makan cekelat.. guide tunggu aku.. aku sorang2 jek.. hehe.. guide ni asalnya kedah.. dalam sejarah guide melayu kat gunung kinabalu ni..

sampai sayat2 aku rehat jap.. masa ni dalam kul 3 lebih kut..aku dah menggigil2 uncontrollable.. huhu..still, aku teruskan perjalanan.. sampai satu tahap aku dah termuntah skali lagi dan sempat dipeluk free oleh guide sb aku kesejukan yang amat sangat..isk2.. aku amik keputusan tuk turun.. tinggal lagi 1.5km je nak sampai.. patutnya xjauh dah tapi ikut pengalaman.. walau tinggl 500m pun dah sparuh mati rasanya xsampai2..huhu.< /div>

sampai laban rata aku ditunjuk suruh masuk dalam satu hut (tu yang sbelah kanan kat gambar tu) yang aku tengok ramai org dalam tu.. besrnya dalam sebijik kontena yang bleh muat 2 double decker..aku amik tempat katil blah kanan atas sb situ je yang kosong.. kat katil bawah aku kira cam at least 2orng sekatil.. aku memperosokkan diri ke dinding bagi peluang kut2 ada org lain yang nak naik gak..aku telelap la gak kat katil yang goyng2 tu.. (takut gak runtuh, huhu)..
dalam kul 5.30 gitu aku terjaga sebab dah cerah.. baru aku prasan orang2 yang aku join gelap2 tadi smua yang agak familiar mukanya.. mungkin teserempak wktu naik atau masa makan..

ada sorang yng pengsan tengah jalan.. ada adik yang langsung kena dukung ngan guide.. diteman mak dan kakaknya.. ada 2 pakwe makwe orng putih yang tengah bersedih sebab xdapat naik sebab penat.. ada yang nampak cam lega dapat rehat2 je kat pondok tu.. ada yang frust.. mm..kira2 masa aku kuar dari situ at least 10 orng dalm hut tu.. bergelimpangan org tido ngan duduk kat katil ngan lantai..aku terbayang fazrul, ateng ngan sab yang tengah bergembira di puncak.. serentak itu, perasaan jeles menyelubungi aku.. huhu.. mungkin bukan rezeki aku kali ni..

k la.. panjang dah ni.. dah turun.. kami turun sama2.. aku agak kawan2 aku ni kesian kut aku.. jadi diorng sengaja lambat2.. huhu tima kasih kawan! aku try sedaya upaya aku keep up ngan diorng.. alhamdulillah sampai titis2 peluh terakhir aku agak tewas jugak.. penat giler nak mampus nak memanjat naik ke gate Timpohon tu..huhu.. akhirnya sampai jagk.. 1km/jam.. not bad actually.. :) pengalaman yang best kali ni.. kenal kawan2 best jgak.. aku harap dapatla g jejalan memana lagi ngan depa ni.. tapi kalu nak naik gunung aku tobat nak training betul2..
-FIN-

one little thing i forgot to mention..
a hand on my head--makes me calm.. :)