Pages

Thursday, June 24, 2010

i really can read my name!

살리나

baru2 ni nama fb aku tukar ada tulisan ni.. beserta nama betul jgk la.. maksudnya yang di atas ni adalah salina.. which is nama aku la kan.. ;p.. tapi yang aku nak cerita skrang ni, adalah apa yang aku minat skrang.. aku minat kpop!! haha.. yang aku rasa tidak menjadi rahsia buat kawan2 dekat ngan aku.. hehe.. *blush*

nak jadikan cerita.. ada kawan (kira pangkat adik2 - dia p korea baru2 ni - aku jeles- dan ni cerita lain) ada post kat fb.. ' ngape susah nak nyanyi lagu korea berbanding jepun?' -lebih kurang camtu la maksud dia.. ada la beberapa mint dia post, pastu aku tak nampak dah post tu.. dia padam kut.. jadi, ayat dia tu membuatkan aku tertanya-tanya.. sebabnya masa tu aku dan lagu jepun adalah kawan baik.. *gelak mengong*.. jadi aku pun survey la lagu2 korea yang aku minat.. masa tu aku minat lagu super junior.. lagu sorry sorry.. aku pun cubalah dengar dengan betul2 dan ikut2 nyanyi.. dan ternyata memang pun payah.. bila payah ni, jadi la aku ni tak puas hati.. tang tung tang tung.. --aku ni sebenarnya banyak masa -- aku pun blajar la membaca.. membaca bahasa hangul (!!) - sungguh rajin kan.. hehe..

akhir cerita, skarang boleh la aku membaca ala ala tahap budak tadika belajar.. menjawab soalan yang di atas.. dengan apa yang aku belajarla.. yang jadi susahnya sebab, huruf2 dia sebutan lain dari bahasa roman ni..

sebagai contoh, kita ada vokal a, e, i ,o u.. huruf dan sebutan bahasa malayu dan english pun hampir sama.. tapi hangeul ni vokal dia sebut : a, ee, o, eo, eu, ae.. jadinya bila jadi perkataan sebagai contoh : yeppeo -maksudnya cantik.. yeppeo ada 2 suku kata : ye ( y+e) ppoe (pp+eo).. kita melayu rasanya tak perkataan yang guna 2 huruf sama dalam 1 suku kata.. p tu ada dua untuk emphasize kan sebutan dia.. sebut p dengan over2 sket la.. hehe..

dengan kata lain kalau terlebih angau ngan bahasa ni, nak sebut betul2 kena blajar baca huruf2 dia.. cam tak susah sangat nak blajar membaca.. banyak je kat internet ni.. tapi masalah aku skrang.. aku baca tapi tak paham satu habuk pun.. hampeh tak?? hampeh gak la rasa.. haha.. ;p


untuk nama aku :
ㅅ - s
ㅏ - a
ㄹ - l
ㅣ - i
ㄴ - n
ㅏ - a

actually, with these character it also can be read as sarina.. \(^.^)/



No comments: