Pages

Thursday, October 23, 2008

PREjudice


The word prejudice refers to prejudgment:
making a decision before becoming aware of the relevant facts of a case or event.

by Wikipedia , The Free Encyclopedia

apa agaknya perasaan kita bila orang prejudis kat kita ye..? apa yang aku rasa ya..? ni first time aku berdepan dengan orang yang cakap dia prejudis terhadap aku.. hmm.. pada pendapat aku sikap ni xbanyk sikit, mesti ada dengan smua orng.. sebab tu adanya istilah first impression.. tapi biasa orang simpan sendiri2 dan perasaan tu bertambah atau hilang lepas kita kenal betul2 orang tu.. semua pun bergantung dengan pengalaman dan surrounding dia..

sebelum ni pun aku ada kenal kawan yang sentiasa negatif.. bukan dengan orang je.. ngan diri sendiri even ngan barang dan situasi pon.. pening aku melayan dan hari2 kena tempias aura negatif dia.. semangat positif kena betul2 kuat dan kena pandai pujuk diri sendiri duk dengan orang mcm ni.. jadi dari pengalaman aku.. perasaan negatif ni hanya susah kan hati sendiri.. sendiri kena pujuk diri.. orang sekeliling pun rimas asyik dengan rungutan dan keself-centeredan kita..

walau apa pun xsemua sikap prejudis ni xbaik.. sebab dengan perasaan nilah buat kita bersedia kalau jadi menda2 buruk kat kita.. jadi tuk aku.. sama ada orang prejudis ke tidak, aku tetap aku.. terpulang orang nak judge aku macam mane.. aku xamik hati.. sebab aku tau bila ada perasaan macam ni challenge tuk dia tuk kenal dan nilai hati budi aku yang sebenarnya.. aku xnafikan aku pun ada sikap buruk ni.. mungkin beri kesan jgak ngan orng sekeliling aku.. sebab ada yang kata aku ni negatif source dia.. (dan cara dia balancekan nya dengan cari kawan2 yang positif) huhu.. sedih bila orang cakap camtu kat kita.. tapi dengan cara camni lah kita perbaiki diri.. dah ada kutukan dan kritikan, harusla kita berusaha dengan lebih baik tuk perbaiki diri..betul x?!

dalam persahabatan aku pegang satu je.. slagi aku boleh mnyumbang dalam perhubungan tu.. aku akan stay kat situ sampai bila diperlukan.. as said by Ralph Waldo Emerson ; The only way to have a friend is to be one.
"
Sesungguhnya berkawan dengan orang-orang yang soleh (orang-orang baik) dibandingkan dengan orang-orang jahat adalah seperti berkawan dengan orang yang menjual minyak wangi berbanding dengan tukang besi. Maka berkawan dengan tukang penjual minyak wangi terkadang dia memakaikan kepadamu atau kamu mengikutnya atau mencium wanginya. Akan tetapi berkawan dengan tukang besi (peniup api) mungkin terbakar pakaianmu atau kau merasakan panasnya. "

Hadis Riwayat Muslim

foot note:
minta maaf dulu pada sesapa yang terasa ngan tulisan aku.. yang tuk berkongsi rasa dan pendapat je kat sini

2 comments:

Moazli said...

huhuhu.. adik terasa.. untuk keseratus kali nyerr.. adik minta maaf.. huhuhuhu.. x sangka lak.. kesan nyer sebegitu yerkk.. rasa nyer lagi baik adik simpan kan.. huhuhu.. x jadi mcm nie.. huahuahuahua..

celine cute said...

jangan la adik terasa.. adik buat akak bukak mata.. jejak bumi nyata.. hehe.. cakapla kalau ada pape.. akak ok je.. sonok skali skala cakap menda2 camni..