Pages

Wednesday, November 26, 2008

story book ~ Ayat-ayat Cinta

Maria : akhirnya hati Bunda Maryam luluh. Dia duduk dan mengelus kepalaku dengan penuh kasih sayang, 'Maria dengarkan baik-baik! Nabi Muhammad SAW telah mengajar kunci masuk syurga. Dia bersabda, Barangsiapa berwudhu dengan baik, kemudian mengucapkan: Asyhadu an laa ilaaha illallah wa asyhadu anna Muhammadan adbduhu wa rasuluh ( Aku bersaksi tiada Tuhan selain Allah dan aku bersaksi sesungguhnya Muhammad adalah hamba dan utusan-Nya) maka akan dibukakan delapan pintu syurga untuknya dan dia boleh masuk yang mana ia suka! - (hadis riwayat Imam Muslim)

Maria : Aku masih tercium bau syurga. Wanginya merasuk ke dalam sukma. Aku ingin masuk ke dalamnya. Di sana aku berjanji akan mempersiapkan segalanya dan menunggumu untuk bercinta. Memadu kasih dalam cahaya kesucian dan kerelaan Tuhan selama-lamanya..

kata-kata maria masa dia nak mengadap Ilahi.. ni antara petikan dari buku Ayat-ayat Cinta novel dari Habiburrahman El Shirazy.. antara bahagian yang aku terharu dan meremang2 bila baca buku ni.. sesuai betul dengan review2 yang kena bagi kat buku ni.. memang best.. ada bezanya bila diadaptasikan ke filem.. kalau dalam filem aku suka bab maria ngan fahri bicara pasal jodoh dekat jambatan kat mana tah yang mengadap sungai nil.. dengan scene fahri dalam penjara, yang kawan dalam penjara dia duk sedarkan fahri bila fahri nak solat tapi xboleh sebab asyik nak nangis.. dalam buku xde bab2 ni..

dalam buku ni sarat dengan ilmu.. macam baca buku agama lagaknya.. diselang seli dengan banyak hadis nabi dan tafsir2 al-Quran.. insaf banyak aku baca buku ni.. :p.. terkesan betul dengan aturan cerita dan bunga bahasa yang dia pakai.. sampai meleleh2 air mata sedih aku bila baca surat cinta dari nurul pada fahri.. terasa lah bahagia fahri bila dia bahagia kawin ngan aisya.. terasa berat beban maria dalam diari dia cerita tentang cintanya pada fahri.. watak fahri dalam buku ni sebaik-baik manusia..! smua watak pompuan yang belum kawin dalam cita ni smua nak kat dia.. :) .. nampak telitinya author ni menggambar suasana dalam penceritaan dia.. aku suka..! ni antara contohnya: ' hakim gemuk dengan rambut hitam bercampur uban' ~ xke detail tu..! hehe

aku galakkan la sesape kawan2 yang suka baca buku cerita.. silala cari buku ni dan bacalah.. aku beli buku ni kat indon.. kat mesia cover dia dah lain.. review dia pun ada yang dalam bahasa malaysia.. jangan tertukar plak dengan buku yang tajuknya Fenomena Ayat-ayat Cinta.. buku fenomena ditulis oleh orang lain yang tribute to buku Ayat-ayat Cinta mengupas betapa hebatnya fenomena buku ni.. mana taknya.. ada lagu yang rossa nyanyi, ada filem semua.. buku yang kat tangan aku ni tertulis: Cetakan xxxiii, Maret (Mac) 2008.. dalam masa 4 tahun dan 33 kali cetakan.. uhh i'm impress!

No comments: