Pages

Tuesday, February 03, 2009

...of kundasang

ujung minggu lepas aku g kundasang.. bawak orang jalan apa lagi kan.. :) kali ni aku bawak anak sepupu aku bersama tunangan dia.. it was sort of a quick visit since he has to catch flight at 2.40 pm.. jadi aku plan bertolak kul 6.30am dan mesti balik sebelum jam 1 pm.. these are some of the picture taken during the visit.

matahari kk jam 6.45 am, dah kena pakai sunglass aku sebab dah silau sangat.. ;p

sesampai je kundasang kami p breakfast.. dalam kul 8 lebih2 la jugak sampai sana.. ni view pagi di kundasang.. so beautiful and fresh.. Subhanallah

the visit start off with kundasang war memorial.. my most favourite place in kundasang.. ;) war memorial ni dibuat dedicated to australian + british army and local people sabahan yang mati dalam death march dari sandakan ke ranau.. derang ni prisoner of war (pow) ditangkap oleh jepun (zalim!) tak boleh dibunuh begitu saja, jadi derang kena paksa berjalan kaki dalam utan rimba yang jauh.. kat bawah ni ada peta dia.. xsure plak brape jauh.. yang pasti jauh la.. naik keta pun dalm 3 jam lebih jugak.. apatah jalan kaki.. jadi ramai yang mati sebab penyakit dan macam2..

dalam tempat ni banyak taman..

bermula dengan autralian garden.. sebab askar derang yang paling ramai 1400 orang smuanya.. (atau mungkin jgk sebab derang yang bagi duit fund tuk buat tempat ni.. ;p)

then jumpa english garden.. as usual, taman english akan dipenuh ngan bunga ros.. i love this garden because of the roses and so wangi2 la this place.. hehe.. tapi masa aku g ni, banyak pokok bunga ros dia dah mati.. mungkin musim ujan yang tak berenti kut aritu..

ni jugak view kat english garden... dan model tak berbayar kali ni ialah pasangan anak sepupu aku.. hehe

pastu jumpa borneo garden.. garden ni banyak pokok orkid.. sabah kan dah sinonim dengan bunga orkidnya.. of course la orkid jadi temanya..

kat borneo garden ni jgak bleh nampak view ni.. magnificent tiada tandingannya!

sini tak de nama garden.. tapi kat sini derang display smua nama yang perish dalam death marches tu..

some of the names.. i noticed that the youngest of all is 22 years old

di hujung perjalanan.. taarraaa..! sepanjang aku bawak kengkawan kat sini.. kebanyakannya 1st bunyi yang derang kluarkan.. waaaaahh... cantikknya.. ;) dia buat koridor arch-like type.. memang sangat cantik.. kawasan perumahan kg kundasang nampak jelas dari sini.. ( agak2 orang2 kg smua nampak tak kita2 yang berposing2 tak hengat kat sini..? hehe)

5 comments:

atengbest said...

kannn....
sangat cantik....
cam nak pergi lagi....
jom.....

celine cute said...

memang sangat cantik..
jom kita pergi lagi..
marilah..

Anonymous said...

waahhh.. sungguh menggamit kenangan!! huuuuu

makasih ye bawak aku jalan-jalan ke sini dulu ;))

yan said...

wahh cantekknyer kundasang..
nnt bawak yan jenjalan kat saner gak tau..:)

celine cute said...

sarroung : owh, sama2.. datang la lagi.. bleh aku bawak jalan2 lagi.. hihi

yan : boleh insya Allah.. :)