Pages

Monday, December 15, 2008

tunang dan long pasia

ehem.. bukan aku yang tunang.. bukan aku juak yang pegi long pasia.. ;p

ujung minggu ni aku xkemana-mana.. suka je kat umah dengan sepenuh hati membuat sesi releksasi.. hehe.. pagi hari sabtu aku, awal2 pagi pegi anta kak yat g hospital.. dia ada trip pegi Long Pasia.. apa itu Long Pasia..? Long Pasia tu nama tempat.. tempat yang letaknya di pedalaman sabah yang kitaorng (kawan2 dari s'jung yang suka adventure, kononnya ;p) satu ketika dulu tanam angan2 nak pegi.. tapi misi xpernah kesampaian..huhu.. yang dapat pegi ni adalah kawan2 yang ikut medical team dengan sponsor pihak luar.. macam kakyat ni la.. bertuah badan..

ni ada beberapa perkara yang aku tau pasal long pasia.. ni pun tau dari kawan2 aku yang penah pegi dan kawan yang ada kawan dari sana atau kawan yang penah pegi.. ;)

~ long pasia ni terletak di bahagian pedalaman bawah sabah.. border kalimantan dan sarawak..(kakyat cita smalam ada makcik kat sana tu yang penah g kalimantan lawat sedara, dia jalan kaki.. aku ingat dekatla kan bleh jalan kaki.. rupanya amik masa 12 jam nak sampai.. huuuuh.. jauh tu..isk2)

~ hanya 4wd je yang sesuai digunakan tuk perjalanan ke long pasia
~ perjalanannya hampir 10jam dari kk.. (kalau dapat 4wd yang power + driver yang cekap + jalan bagus dan xde sangkut2, mungkin dapat sampai dalam 8jam )

~ 4hr jalan gravel n tanah merah n bumpy all the way (xlupa jugak ada jalan masuk sungai kluar sungai--adventure habis!)
~ pemandangannya amat la cantik dan xde pencemaran langsung
~ banyak giler orkid hutan dan picher plant kat sana
~ malam kat sana hidup pakai generator atau sistem solar
~ ada astro
~ kampungnya bersih
~ sungainya cantik
~ mandi air sejuk menyucuk tulang temulang
~ kawasan sana banyak nama long
~ long tu maksudnya kuala dan pasia tu maksudnya air merah (memang air sungai sana nampak merah - kenapa? xde orang bleh jawab soklan aku stakat ni)

~ majoriti kaum Lundayeh beragama kristian
~ banyak anjing yang jinak (huhu..)
~ anak ketua kampung situ blaja kat UMS (ni kakyat bagitau)
~ bestfriend daus masa student asalnya dari sana, dulu pengarah kat spital kudat, skrang aku xtau dia kat mana dah

~~~~ hmm apa lagi ek..? aku dah xingat dah.. kalu aku ingat aku tulis lagi
ni website yang ada gambar best pasal long pasia

http://longpasia.wordpress.com/

http://www.simplygreen.com.sg/sabah/lp1.html

ha, xlupa di sini, aku ucapkan Selamat Bertunang pada NA-SHAM.. (minggu lepas lagi sebenarnya diorang dah tunang, tapi ni baru balik jadi aku wish arini la... hehe)

3 comments:

Anonymous said...

wooohh, bestnya kalau dapat pegi long pasia!! :)

hmmm, cekal betul christian missionaries yang sanggup redah perjalanan sebegitu rupa untuk meng'kristian'kan penduduk situ.. T_T

celine cute said...

yuupp! tula pasal.. aku pun terpikir gak.. dolu2 diorang crita sape cepat dia dapat.. mana islam ke kristian yang datang kat kg tu.. itu la yang majoritinya..xtau la skarang camane..

Nat said...

I've been there.. sdhlah tmpat tu sejuk.. org dia baik baik lagi... sungai pa' sia pun sejuk... Kalau rajin boleh belajar bahasa lundayeh sikit.. kalau kuat boleh pergi waterfalls yg ada di situ.. memang bestlah... bnyk juga kenalan yg semakin rapat dgn saya.. =>... pergilah.. anda tentu gembira.